Pages

Panda kah aku? [part 1]






“Apa kita nak buat hari ni Jojie? ” soal Charlie the panda kepada rakan seperjuangannya.
“cari makan lah, apa lagi. Lepas tu kita golek-golek kan badan kita atas rumput,  lepas tu kita tidur la.”



Dan begitulah kehidupan makhluk Allah, panda ini hidup.  Dan ia memang diciptakan begitu. Makan, tidur, golek-golek, bangun, makan, tidur, golek-golek, ceteris paribus.  Adakah tujuan kita diciptakan juga begitu? Bangun, makan, pergi  kelas, golek-golek, tidur. Bangun, makan, pergi  kelas, golek-golek, tidur. Kalau itu lah rutin harian kita, kita ini boleh lah dikatakan seakan mempunyai tiada perbezaan dengan makhluk Allah bernama panda ini. Bukankah begitu?



Lantas, untuk apa kita diciptakan?



“wei dah tu aku ade kat dunia ni sebab ape?”
“laa mane aku tau, dah mak aku lahirkan aku, ade la aku kat dunia ni”



Allah berfirman dalam kitab Nya:

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”


Az - Zariyat : 56
Dan lagi...



 “Sesungguhnya Aku ingin menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” 
Al - Baqarah : 30




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...